Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo

Wybierz język

Wählen Sie Sprache

Select Language

Sélectionnez la langue

Selecciona Idioma

Выбор языка

Cztery razy NAJ

08/N2011 29 N
Cztery razy NAJ

Przedstawiamy cztery nietypowe modele maszyn powietrznych. Największą, najszybszą na świecie, najmniejszą oraz najbardziej popularną i pożądaną.

NAJszybszy
Lockheed SR-71 Blackbird, samolot dalekiego zwiadu strategicznego. Maszyna została skonstruowana na przełomie lat 50. i 60. ubiegłego wieku na zamówienie CIA. SR-71 to dwusilnikowy odrzutowiec, który osiąga prędkość 3 machów i pułap nawet 28 kilometrów. Dzięki takim możliwościom był nieosiągalny dla ówczesnych systemów obronnych wojska. Samolot nie był jednak uzbrojony.W jego kabinie zasiąść mogły dwie osoby – pilot oraz operator obsługujący aparaturę zwiadowczą. Jej zasięg był na tyle duży, że pozwalał na głęboką penetrację wrogiego terenu bez przekraczania powietrznych granic danego terytorium.

NAJmniejszy
Jednoosobowy helikopter to ewenement wśród latających maszyn. Z pozoru w ogóle nie wygląda jak samolot – ma dwa śmigła o rozpiętości 4 metrów, które obracają się w przeciwne strony , silnik o pojemności 125 cm sześciennych, kierownicę i siedzenie. Pomimo tak niskich parametrów helikopter jest w stanie unieść się na wysokość jednego kilometra i przez pół godziny lecieć z prędkością 90 km/h. Stanowi więc idealny środek transportu na trasie dom – praca – dom. Maszyna na razie nie jest dystrybuowana w Polsce, ale jeśli będzie, może stać się tak popularna jak obecnie w Stanach Zjednoczonych, gdzie można ją kupić  już za ok. 30 tys. dolarów.

NAJpopularniejszy
SR22 – lekki, jednosilnikowy, luksusowy samolot dla czterech osób.  Ten model to ulepszona wersja serii SR20, która ma lepszy 310-konny silnik, większą powierzchnię skrzydeł i zbiornik paliwa. Maszyna powietrzna zbudowana przez amerykańską firmę Cirrus Design jest uważana za najpopularniejszy i najlepiej sprzedającą się w swojej klasie. Jednym z ogromnych atutów samolotu, jest niespotykany system bezpieczeństwa o nazwie CAPS (Cirrus Aircraft Parachute System). W przypadku jakiegokolwiek zagrożenia czy awarii, w tym – zasłabnięcia pilota - otwiera się  spadochron dla całego samolotu i powoli sprowadza go na ziemię. 

NAJwiększy
An-225 Mrija, czyli radziecki sześciosilnikowy samolot transportowy. Nie dość, że to największy obecnie używany samolot, to jeszcze i najcięższy w historii. W zasadzie sprawny jest tylko jeden egzemplarz tego modelu. Co prawda budowa drugiego się rozpoczęła, ale nie została ukończona. Z początku miał służyć do przenoszenia orbitera Buran i rakiety Energia, ale gdy program się zakończył, zaczęto wykorzystywać go do celów komercyjnych. Teraz, do przenoszenia ciężkich łądunków wykorzystują go ukraińskie linie Antonov Airlines. W Polsce An-225 Mrija można było zobaczyć osiem lat temu, 16 września 2003 roku, gdy wylądował na lotnisku w Poznaniu. Maszyna dostarczyła wówczas 128 ton elementów linii produkcyjnej dla fabryki płyt wiórowych w Szczecinku, a także sześć lat temu - 3 marca 2005 na lotnisku w Pyrzowicach pod Katowicami, skąd zabrała 3 helikoptery.

Autor: Tymon Kasprzewicz