Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo

Wybierz język

Wählen Sie Sprache

Select Language

Sélectionnez la langue

Selecciona Idioma

Выбор языка

Małe samoloty

06/N2011 01 N
<p>Gulfstream IV</p>

Gulfstream IV

Rozpoczynamy cykl krótkich opowieści o niedługich samolotach. Maszyny do prezentacji subiektywnie dobiera Piotr Babicki. Dziś trzy statki powietrzne, wybierane przez polskich przedsiębiorców.

Gulfstream IV - luksus i moc

Tylko pięciuset pięćdziesięciu pięciu szczęśliwców porusza się po niebie Gulfstream’em IV. Wśród nich jeden z najbogatszych Polaków – Jan Kulczyk, a także władze państwowe USA, Turcji, Arabii Saudyjskiej, Holandii, Szwecji i dziesięciu innych krajów.

Gulfstream IV (znany również jako GIV lub G4) jest odrzutowym samolotem pasażerskim, produkowanym seryjnie do 2003 roku przez Amerykanów. Bierze na swój pokład, w zależności od modelu, od dwunastu do dziewiętnastu pasażerów i dwoje członków załogi. To najlepszy obecnie odrzutowiec biznesowy o zasięgu międzykontynentalnym. Posiada system wysokiej odporności na hałas, turbulencje, oraz podwyższony poziom bezpieczeństwa lotu. Wyposażone luksusowo wnętrze sprzyja robieniu interesów i polityki. Posiada dwa silniki turbowentylatorowe umieszczone na ogonie maszyny. Jego prędkość przelotowa wynosi 850 km/h, a zasięg 7 800 km. Model z roku 1991 można kupić już za niecałe 8 mln $.

Cessna 182 – do nauki i zabawy

Cessną 182 lata wojsko argentyńskie, kanadyjskie, meksykańskie, czy peruwiańskie. Modelem z roku 2006 cieszył się również przez kilka lat Janusz Palikot. Sprzedał maszynę za ok. 225 tys. $. Co stracił?

Amerykańska Cessna 182 oferowana pod nazwą Skyline to jeden z najprostszych samolotów wykorzystywanych do szkolenia. Ponadto służy jako powietrzna taksówka, lub jak Palikotowi – do użytku prywatnego. Produkcja trwa od 1956 roku. 182 jest drugim co do popularności modelem Cessny. Skrzydła umieszczone są w górnej części kadłuba. Maszyna jest jednosilnikowa i mieści się w niej czterech pasażerów. Samolot jest konstrukcji głównie aluminiowej. Samolot produkowany jest w różnych wariantach. Od 2005 roku w standardowej wersji zamontowany jest szklany kokpit. Zainteresowani mogą kupić wersję o chowanym podwoziu, lub z fotelikami dziecięcymi na pokładzie. Prędkość maksymalna Cessny 182 to 278 km/h przy zasięgu 1722 km.


Piper PA-32 – usprawniany dla klienta

Dariusz Rosiak, właściciel firmy Nobile produkującej deski do kajtboardingu i snowboardu, lata na swoje spotkania biznesowe Piperem PA-32. Amerykańskie przedsiębiorstwo Piper Aircraft wypuściło na rynek kilkanaście wersji maszyny. Choć produkcja samolotów zakończyła się w 2007 roku, przez ponad 40 lat z powodzeniem sprzedawano i unowocześniano turystycznego Pipera.

Serię rozpoczął niezbyt mocny, 260-konny samolot. Wkrótce, po uzyskaniu certyfikatu FFA, Piper otrzymał zgodę na zastosowanie nowej 300-konnej jednostki. W latach ’70 XX wieku zmieniono podwozie samolotu. Odtąd chowane było w locie. Lata ’80 przyniosły nowe, zwężone skrzydła. Kryzys ekonomiczny spowodował kilkuletnie zaprzestanie produkcji, by wznowić ją w roku 1994. Kolejny model Pipera został wprowadzony w roku 2003, w dwóch wariantach silnikowych – wolnossącym i turbodoładowanym. W sumie, w latach 1965 - 2007 wyprodukowano ponad 15 wersji Pipera PA-32, który zabierał na pokład sześcioro, lub siedmioro pasażerów i pilota. Samolot w wersjach najnowszych jest wart 600 tys. $, Jego prędkość przelotowa to 270 km/h, a zasięg wynosi 1361 km.

Autor: Piotr Babicki