Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo

Wybierz język

Wählen Sie Sprache

Select Language

Sélectionnez la langue

Selecciona Idioma

Выбор языка

Będzie drugi Bornholm

08/N2011 09 N
Będzie drugi Bornholm

Gdynię i Hel już za dwa lata połączy ścieżka rowerowa. Trasa, która jak na razie kończy się w Pucku zostanie wydłużona i poprowadzona przez Rzucewo, Rewę, Kosakowo, aż do Rumi. Projekt pod nazwą „Turystyczny szlak Północnych Kaszub” jest wart prawie 18 mln złotych.

Wójt Gminy Kosakowo Jerzy Włudzik jako tzw. partner wiodący podpisał już umowę o dofinansowanie zadania ze środków Unii Europejskiej, dzięki czemu udało się pozyskać 11 mln zł.

W ramach inwestycji przewiduje się roboty budowlano – montażowe, w wyniku których powstanie 133 km spójnego, oznakowanego szlaku rowerowego z niezbędną infrastrukturą oraz jego promocję na terenie gmin: Kosakowo, Krokowa, Puck, Wejherowo, Gniewino oraz w mieście Puck i Wejherowo.
Ścieżką dojechać będzie można m.in. do skansenu w Nadolu, Kalwarii Wejherowskiej, czy zespołu pałacowego w Prusewie i Bychowie. Jednocześnie nowo wybudowana trasa do Krokowej powiedzie aż do Dębek i Gniewina.

To przełom dla turystów, którzy na Hel jak na razie mogą dostać się tramwajem wodnym lub samochodem. Co gorsza, w wakacje ta druga opcja jest nierozerwalnie związana ze staniem w gigantycznych korkach. Jak tłumaczą władze Kosakowa, projekt ma podnieść jakość podróżowania oraz poprawić publiczną infrastrukturę turystyczną, nie tylko tę o znaczeniu regionalnym. Przyczyni się to także do wykorzystania potencjału turystycznego regionu, wydłużenia sezonu, wzrostu liczby turystów i poprawy dostępności do licznych atrakcji na Bałtykiem.

Polskie wybrzeże ma być bowiem takie, jak to w Danii, a dokładnie – na wyspie Bornholm, uważanej za raj dla amatorów dwóch kółek. Nie bez powodu biura turystyczne prześcigają się w ofertach rowerowych wycieczek na duńską wyspę. To jedno z nielicznych miejsc na świecie, gdzie na rowerze można dotrzeć praktycznie w każde miejsce. Przyjeżdżają tam dorośli, dzieci i osoby starsze, bo infrastruktura przygotowana jest dla cyklistów o różnym stopniu zaawansowania i kondycji. Aż jedna trzecia tras rowerowych na Bornholmie powstała w miejscach dawnych torowisk kolejki bornholmskiej, dzięki czemu  znaczna część szlaków znajduje się daleko od ruchu drogowego. Łącznie na Bornholmie istnieje 235 km tras rowerowych, przy czym obwód wyspy wynosi 105 km. 

Autor: Tymon Kasprzewicz