Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo

Wybierz język

Wählen Sie Sprache

Select Language

Sélectionnez la langue

Selecciona Idioma

Выбор языка

Ranking: inwestycje portów lotniczych

11/N2011 09 N
Ranking: inwestycje portów lotniczych

Które z istniejących lotnisk cywilnych w najbliższych latach zmienią swoje oblicze? Kto na rozbudowę wydał najwięcej? Przedstawiamy ranking ośmiu polskich portów znajdujących się w Transeuropejskiej Sieci Transportowej, które przechodzą lifting za łączną kwotę 4,5 mld złotych.

1. Port Lotniczy im. F. Chopina Warszawa: 1,236 mld zł.
To najdroższa inwestycja, która została zakończona we wrześniu tego roku. Około 148 mln złotych pochodziło ze środków Unii Europejskiej. Przebudowana i zmodernizowana została droga startowa, drogi kołowania, pożarowe i patrolowe. Dokończeno budowę Terminalu 2 wraz z całą infrastrukturą techniczną, natomiast Terminal 1 odnowiono. Powstał nowy system paliwowy, hotel i stacja kolejowa w terminalu.

2. MPL Kraków – Balice: 763 mln zł.
Finansowanie ze śordków unijnych wynosi ok. 251 mln zł. W 2010 r. oddano do użytku nową drogę kołowania oraz wielopoziomowy parking na 1000 samochodów. Rozbudowę terminalu zaplanowano natomiast na lata 2012 – 2013. Do 2015 rok rozbudowane mają też zostać płaszczyzny postojowe dla samolotów.

3. GTL Katowice: 700 mln zł.
W grudniu 2010 r. rozstrzygnięto przetarg na wykonanie płaszczyzn lotniskowych. W ramach inwestycji powstanie nowa droga startowa, droga kołowania.  Zakończenie pierwszego etapu prac jest planowane na drugi kwartał 2012 roku, natomiast drugi etap potrwa do końca przyszłego roku.  Ok. 167 mln zł z funduszy unijnych.

4. Port Lotniczy Rzeszów- Jasionka: 480 mln zł.
Środki unijne, jakie udało się pozyskać na przedsiewzięcie sięgają blisko 160 mln zł.
Prace rozpoczęły się w maju 2010 r., gdy teren budowy został przekazany pod rozbudowę i modernizację płyty postojowej. W lipcu 2011 r. oddano do użytku płytę postojową wraz ze stanowiskiem do odladzania samolotów. W październiku ubiegłego roku rozpoczęła się zaś budowa nowego terminalu, która potrwa do początku 2012 roku.

5. Port Lotniczy Wrocław: 457 mln zł.
Obecnie trwa budowa nowego terminalu o przepustowości 2 mln pasażerów rocznie. Obiekt do użytku zostanie przekazany pod koniec tego roku. Blisko jedna trzecia kosztów została pokryta ze środków unijnych.

6. Port Lotniczy Gdańsk: 396 mln zł.
Finansowanie z funduszy UE sięga 183 mln zł. Budowa nowego, drugiego terminalu zakończy się jeszcze przed mistrzostwami Euro 2012, w pierwszym kwartale przyszłego roku. Końca dobiega wykonanie przedterminalowej płyty postojowej i drogi kołowania. W ramach inwestycji powstanie też nowa baza techniczna dla sprzętu lotniczego.
 
7. Port Lotniczy Poznań Ławica: 326 mln zł.
W grudniu 2010 r. podpisano umowę na zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy płaszczyzn lotniskowych oraz rozstrzygnięto przetarg na zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy terminalu pasażerskiego.Na początku tego roku wydana została decyzja środowiskowa, a w maju rozpoczęto rozbudowę terminalu. Prace podzielono na dwa etapy. Pierwszy to budowa terminalu przylotowego, który ma być gotowy przed rozpoczęciem Euro 2012. Druga faza obejmuje zaś rozbudowę oraz zmianę funkcji na terminal odlotowy i będzie rrealizowana w latach 2012-2013. Unia Europejska do inwestycji dołożyła 143 mln złotych.

8. Port Lotniczy Szczecin-Goleniów: 143 mln zł.
Około 56 mln zł. pochodzi z funduszy unijnych. W maju 2010 r. rozpoczęła się budowa drogi kołowania, rozbudowa  płyty postojowej i modernizacja drogi startowej. Prace mają potrwać maksymalnie 36 miesięcy, czyli do wiosny 2013 r.

Autor: Olga Muchowska